الاثنين، نوفمبر ٢٤، ٢٠٠٨

 

لغتنا الجميله

بعد النجاح الكبير منقطع الجماهير لقصيدة أحمد مطر
أحب أهاديكم بهذه القصيده من روائع الشعر العربى و يارب تعجبكوا


تدفق في البطحاء بعد تبهطلِ *** وقعقع في البيداء غير مزركلِ
وسار بأركان العقيش مقرنصاً *** وهام بكل القارطات بشنكلِ
يقول وما بال البحاط مقرطماً *** ويسعى دواماً بين هك وهنكلِ
إذا أقبل البعراط طاح بهمةٍ *** وإن أقرط المحطوش ناء بكلكلِ
يكاد على فرط الحطيف يبقبق *** ويضرب ما بين الهماط وكندلِ
فيا أيها البغقوش لست بقاعدٍ *** ولا أنت في كل البحيص بطنبلِ


ومع سهولة معاني القصيدة إلا أنني أخشى أن بعض متوسطي الفهم قد يجهلون بعض معاني الكلمات
لذا نقلت لكم شرح هذه الكلمات لتعم الفائدة ، وإليك بيان ذلك


تبهطل : أي تكرنف في المشاحط
المزركل : هو كل بعبيط أصابته فطاطة
العقيش : هو البقس المزركب
مقرنطاً : أي كثير التمقمق ليلاً
البحطاط : أي الفكاش المكتئب
مقرطماً : أي مزنفلاً
هك : الهك هو البقيص الصغير
البعراط : هو واحد البعاريط وهو العكوش المضيئة
أقرط : أي قرطف يده من شدة البرد
المحطوش : هو المتقارش بغير مهباج
يبقبق : أي يهرتج بشدة
الهماط : هي عكوط تظهر ليلاً وتختفي نهاراً
الكندل : هو العنجف المتمارط
البغوش : هو المعطاط المكتنف
البحيص : هو وادٍ بشمال المريخ
الطنبل : هو البعاق المتفرطش ساعة الغروب

وبعد هذا الشرح المفصل للألفاظ والكلمات ، نود أن نذكر أن قائل هذه الأبيات هو الليث بن فأر الغضنفري الماعزي ، وكان شاعراً فطحلاً ، روى الشعر وهو ابن عشرة أيام


Comments:
واحد شاف واحد صاحبه
قاله مش انا طلع عندى حفرتكوش فى البلكونة

قام صاحبه رد عليه وقاله يعنى ايه بلكونة

نيهاهاهاهاهاع


وانا من هذا المزنق
احب انك توضح اكتر يعنى ايه
العنجف المتماط

غير كدة كل حاجة واضحة معانيها بالنسبالى

والكلام فى منتهى السلاسة

وكل شيئ مفهووووووووم



صدقنى كل شيئ مفهوم

هو انا هاكدب ليه يعنى


سلام
اختك خيخة
 
ياسلاااام
شوف الثقافة
ده على كده الواحد جاهل جداااااا
بس انا عاوزه اسأل سؤال
كتب الشعر الراجل المعزة ده و هوه ابن 10 ايام فعلا و لا انت غلطان و هيه 10 اعوام؟؟
اه انا احب الدقة
ايون الدقة اللى بتتحط على الكشري

على العموم الكلام بتاع 10 ايام و لا 10 اعوام
فهو كلام معيز صح
و بما اني مش بفهم لغة المعيز و لا الفيران
فانا من مكاني هذا
بأناشيد و زير التربية و التعليم
انه يعمل فصول نحو امية افضل لتعليم لغة الفيران و المعيز
علشان بس الواحد يحافظ على برستيجه امام الناس المثقفة
سلاااااام


انا حكلم البت خيخة اخليها تحكيلي الشعرم ده بيقول ايه بما انها بتفهم
هههههههههههههه
 
الله يحظك والله
هههههههههههه
ههههههههه
هههههه
ههههه
 
ايه دا كله ايه دا كله
فين أيام الثانوى
فيه كتاب النصوص والشعراء الكبار
هى دى القصائد ولا بلاش
سهولة فى المعانى
سهولة فى القيادة
سهولة فى المحرك
بزر واحد تشتغل قدامك بالرموت كنترول
هو الكتاب ده هينزل فى السوق امتى
 
دا انا كنت فاكرة انى الوحيده اللى لازم ليه مترجم طلع فيه زميل اهو شكرا لكم شكرا لكم
 
فعلا لغتنا جميلة
 
إرسال تعليق



<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?